fredag, november 30, 2007

Svarttaxiproblem i Norrköping

Varje fredag och lördagskväll rullar ett 20-tal svarttaxibilar i Norrköpings centrum. ”Man får uppfattningen att det är helt legalt” säger en taxiägare.

Svarttaxiverksamheten suger pengar från de seriösa taxiföretagen. Nu måste - anser taxiägarna - polis och andra myndigheter agera.
Niclas Aronsson driver Vikbolands Taxi 160 000:
- Det är cirka 20 svarttaxiåkare som är igång en vanlig fredag - lördag i Norrköping. Jag vet att flera är kriminella. Men polisen bryr sig inte. En svarttaxi kan plocka upp passagerare mitt framför ögonen på en polispatrull. Men de gör inte något. Det skickar ut helt fel signaler i samhället. Självklart tappar vi kunder.

- De som håller på med det här är människor som är inne i den "grå zonen". Det är inga vanliga "Svenssons" som ger sig ut en lördagsnatt. Oftast lever de på någon form av bidrag eller är sjukskrivna men så friska att de kan köra bil och ta kontant betalt.

Läs mer på NT

Mina egna erfarenheter säger mig att det, precis som sägs i artikeln, "är inga vanliga Svenssons" som kör svarttaxi.
Har själv åkt svarttaxi två ggr och blivit utsatt för "TAXI?"-raggare utanför krogarna.

I samtliga fall har det varit personer av icke-nordisk härkomst, så jag skulle vilja kalla detta ett invandrarfenomen (för att använda ett neutralt laddat ord).

Hade jag kunnat peka ut en specifik invandrargrupp skulle jag givetvis gjort det, för att slippa dra alla invandrare över samma kam (jämför med att smutskasta alla svenskar, för något som några stockholmare gjort t.ex.).

Jag tycker det är viktigt att kunna belysa vilka det är som ligger bakom olika företeelser i samhället, utan att för den sakens skull få "rasist" stämplat i pannan.
Det finns alltid två sidor av myntet. Invandring berikar oss, men samtidigt skapar den även problem, såväl ekonomiska som sociala.
Detta är något "typiskt svenskt". I de flesta andra europeiska länder kan man öppet tala om baksidan av invandring.

Men vi svenskar är ett alldeles för konfliktskyggt och självföraktande folk.
Det måste förmodligen till en invandrare för att få lite stake i detta landet.
Våra nya svenskar som kommer hit vill nog inte stillasittande och tigande se sitt nya land förfalla.

Det var generaliseringar som hette duga, men det är helt PK så länge man snackar skit om svenskar och talar väl om invandrare. Precis som våra folkvalda brukar göra :)


Detta är som sagt mina personliga erfarenheter av svarttaxiverksamheten i Norrköping.
Men det måste väl rimligtvis finnas även infödda svenskar som kör svarttaxi. Eller?

Ni som läser detta får gärna kommentera ifall ni har andra erfarenheter, eller ifall ni håller med.


De legala taxichaufförerna verkar iaf ha stenkoll på läget, och vet exakt vilka personer och bilar som är inblandade, eftersom de ser dem stjäla deras kunder mitt framför ögonen på dem natt efter natt.

Inga kommentarer: