torsdag, april 17, 2008

Mer om Nojoud Ali

Såhär berättade hon för tidningen Yemen Times: ”Min far slog mig och sa att jag måste gifta mig. Om jag inte gjorde det skulle jag bli våldtagen, ingen lag och ingen shejk i hela landet skulle hjälpa mig. Jag sa nej men kunde inte stoppa det.”

”Min make brukade göra hemska saker med mig. Jag hade ingen aning om vad ett äktenskap innebar. Jag försökte fly mellan rummen, men till slut fick han alltid tag i mig och slog mig, och sedan gjorde han det han ville. Jag grät så mycket men ingen lyssnade på mig. En dag flydde jag till domstolen och berättade för dem.

Så fort jag ville leka på gården slog han mig och sa åt mig att komma med honom till sovrummet. Han var så sträng mot mig, och när jag bad honom om nåd slog han mig och sedan utnyttjade han mig. Jag vill bara skilja mig ifrån honom och ha ett värdigt liv.”

"Nojoud bor tillfälligt hos sin morbror, den ende släkting som stöttat henne. Efter att ha tvingats sluta skolan när hon gifte sig längtar hon efter att börja igen till hösten, berättar hennes advokat för Politiken. "


Läs allt på: Sydsvenskan

Tack för tipset, Anonym!

Och ni som läser detta: Glöm inte att detta sker hela tiden i den muslimska världen. Islams älskade profet muhammed gifte sig med en 6-åring och hade sex med henne när hon var 9 år.

När TV ringde runt till svenska moskér härom året, så var det ett flertal imamer som kunde tänka sig att gifta bort 12-åringar med äldre män.

Inga kommentarer: