lördag, december 27, 2008

Invandringskritiker tystas på Youtube

Tidigare har ju Jan Milld fått 25 videos med SVT-program, där han kommenterar bl.a "Debatt", borttagna från Youtube.

Dagen före julafton stängdes så även mitt eget Youtube-konto (MulletMidget) av, p.g.a att för många klipp (tre st) tagits bort av upphovsrättsskäl.
Även ett annat större konto (BlaogdeSvensson) innehållandes klipp om Sverigedemokraterna har stängts ner i dagarna.

Det kom dock inte som nån överraskning för min del, eftersom jag hade två borttagna klipp sen tidigare. Det är även helt i enlighet med Youtubes användarvillkor att stänga ner ett konto efter att man fått tre "copyright infringements".
Men det är uppenbart att copyright enbart används som ett svepskäl för att kunna plocka bort "obekväma" videoklipp.


Det är främst SVT som anmäler "obekväma" klipp. D.v.s politiskt känsliga.
Att döma av en diskussionstråd på Ung Svensk så är det minst ytterligare ett sd-sympatiserande konto som stängts av.
Att sen (förmodligen) 100.000-tals andra SVT-klipp, som även de bryter mot copyright, ligger kvar på Youtube ignoreras av SVT.

Jag låter mig dock inte tystas så lätt och startade upp ett nytt Youtube-konto redan samma dag som det gamla stängdes av och har i dagsläget hunnit lägga upp 23 av de gamla (ursprungligen 168 st) samt två nya klipp.

Mitt nya konto på Youtube heter numera MXCartoons och jag vet att BlaogdeSvensson hade backup på sitt konto, så han kommer med största sannorlikhet tillbaks igen inom snar framtid.

För utförligare information om vilka videos som plockats bort, se min blogg: MX Cartoons.

Vill även passa på att önska alla Sverigevänner ett riktigt gott nytt år!

/MX

Inga kommentarer: