söndag, november 22, 2009

Präst jagade sin dotters våldtäktsman

"Mannen - en 35 år gammel etiopier - hadde gjentatte ganger forgrepet seg på kvinner. Han fikk tre år og tre måneder for en svært brutal voldtekt og et like brutalt voldtektsforsøk som ga langvarige psykiske og fysiske skader for ofrene. Han ble utvist fra Norge. Likevel slapp Politiets Utlendingsenhet ham rett ut på gata, vel vitende om at han var en tikkende bombe. Fengselsdirektør på Ullersmo landsfengsel, Ellen Bjercke, var så bekymret at hun skrev brev og advarte mot løslatelse.

"Etioperens meritter begynner 11. oktober 2004. Da går han løs på en 19 år gammel kvinne. Han beordrer henne til å ta av seg buksene, knebler henne med et skjerf. Hun greier å flykte. Saken blir anmeldt, men 35-åringen løslates mens politiet etterforsker saken. Kvinnen påføres langvarige psykiske plager.

3. september 2005 voldtar han en 20 år gammel kvinne på et hybelhus. Det er prestens datter. Hun får langvarige psykiske og fysiske plager.

Mens han sitter i fengsel, biter han en fangevokter i hånden.

Han slipper ut 21. januar 2009, tross fengselsdirektørens advarsler."


"I januar i år da datteren endelig hadde fått saken litt på avstand, kom en ny sjokkbeskjed: Etiopieren var løslatt.

- Det kom helt overraskende. Under rettssaken ble vi fortalt at gjerningsmannen aldri ville bli løslatt i Norge igjen. Datteren min fryktet med en gang at han ville oppsøke henne. Hun ble veldig engstelig.

Tre måneder etter løslatelsen, 11. april i år, går etioperen til angrep på en ny tilfeldig kvinne - på samme hybelhus som han voldtok prestens datter.

- Der og da følte jeg meg tvunget ut i et slags selvforsvar - i en erkjennelse av myndighetenes totale mangel på evne og vilje til å beskytte kvinner.

- For å beskytte min egen datter og andre kvinner bestemte jeg meg for å reise til Oslo for å finne mannen. Han skulle tas og lemlestes - selv om det ville koste meg jobben, forteller han.

Med prestesnippen på trålte han Grønland i Oslo - dag og natt. Han oppsøke alle afrikanske miljøer han kom over.

- Antrekket gjorde at jeg fikk respekt uansett hvem jeg snakket med. Jeg sa hvem jeg jaktet på og hva han hadde gjort mot datteren min og to andre kvinner: Jeg opplevde forståelse selv når jeg sa at jeg ønsket ham død.

- Jeg møtte opp hos politiet og fortalte hva jeg gjorde. Da jeg spurte om få bilde av mannen, sa betjenten at han ville få sparken om han ga meg det. Likevel vred han skjermen mot meg, slik at jeg fikk sett ansiktet. Jeg sto der i fem minutter, forteller han."

Läs mer av Hans Rustad på DOKUMENT.NO

Tipstack till Norsk på Ungsvensk.se!

VG
/Fröken Sverige

Inga kommentarer: