fredag, augusti 04, 2006

Malmös judar känner sig hotade

" Sedan kriget i Mellanöstern bröt ut och efter de senaste veckornas antiisraeliska demonstrationer ökar rädslan bland judar i Malmö.
– Efter i lördags vill jag inte stanna i Malmö. Det finns bara en plats för mig, och det är Israel, säger Rifka."

" I juli riktades två bombhot mot judiska församlingen, de berättar också om vandalism på begravningsplatsen då bland annat gravstenar välts.
– Vi beklagar att vi inte ställer upp på intervju men folk är rädda, säger församlingsmedlemmen. "

"
Richard Conricus är själv inte jude men har bott tretton år i Israel. Han vet att många känner sig hotade, men är ändå något förvånad över rädslan.
– Jag tror det är en historisk känsla som bland annat har med Förintelsen att göra. Men det jag inte förstår är att man inte lärt sig att det inte hjälper att hålla tyst utan att det är bättre att stå för sin sak, säger han.

Rifka tycker inte att det är konstigt. Hon berättar bland annat om en ung kvinna som fått höra ”jävla hora, jag ska döda dig” när en man såg hennes davidsstjärna.

Har du själv blivit hotad?
– Nej, tack och lov inte än.

Snart åker hon till Israel ett par månader. Där känner hon sig mer fri än i Malmö, och tänker så småningom flytta tillbaka.

– Det som hänt här nu har gjort mig övertygad om att det inte finns någon framtid för oss här. I Israel kan jag gå själv på gatan, där vet jag att det finns en armé som skyddar mig. Här tilllåter polisen till och med hakkors på plakat, säger Rifka. "

Läs mer i Sydsvenskan


Tala om att vi har misslyckats när folk som SKÖTER sig, känner sig så rädda här hela tiden. (Och det INKLUDERAR givetvis oss alla andra med, inte bara judarna) Gravskändningarna har jag hört om flera gånger, på polisradion...för vidrigt!

STOPPA ISLAMISERINGEN NU!!!!




Inga kommentarer: