måndag, oktober 30, 2006

Hege Storhaug: "islamisterna kommer efter oss"

Hege Storhaug:

"Men for en måned siden kom boka hennes - «Men størst av alt er friheten: Om innvandringens konsekvenser». Den provoserte fram de vanlige beskyldningene om at hun er en antimuslimsk ekstremist."

" Muslimske land er underutviklet, undertrykkende, kvinnehatende og voldelige samfunn, delvis på grunn av islam. Vi har importert problemene hit i form av storfamilier fra Pakistan, Tyrkia, Marokko og Somalia. Ved hjelp av henteekteskap har de blitt altfor mange. Norge går i oppløsning hvis denne utviklingen ikke stanses. - Ja, det er greit oppsummert det, sier Storhaug og smiler"

Under striden om Muhammed-karikaturene ble imidlertid nasjonalfølelsen satt på prøve.

- Det var like før jeg søkte asyl i Danmark. Jeg ble livredd av å se myndighetene krype for ytterliggående krefter som vil begrense ytringsfriheten. Det var da jeg virkelig forsto at religiøse følelser er mer verdt for sentrale politikere enn demokratiske følelser. Jeg er en fanatisk demokrat. Og mine følelser ble dypt krenket og såret under konflikten.

HUN KALLER DEN NYE BOKA ei kjærlighetsbok. En kjærlighetserklæring til menneskets ukrenkelighet, til demokratiet og til velferdsstaten. Men det minner kanskje mer om krig enn om kjærlighet når Storhaug skriver: «Hvilken side sto du på da det virkelig gjaldt? Var du blant dem som sto på frihetens og demokratiets side, eller var du blant dem som sto for dialog med totalitære krefter og som vek til side i misforstått respekt?»

Läs hela artikeln i norska Dagbladet

Inga kommentarer: