onsdag, juni 13, 2007

Göteborg: Coop Sisjön säljer halal

Tack för bild och nedanstående mail, DL:

"Hej Fröken Sverige,

På tisdagskvällen besökte jag Coop Forum i Sisjön utanför Göteborg. Stormarknaden är bara ett par år gammal, den är fräsch och trevlig att handla i. Vid detta besök upptäckte jag till min fasa att de hade börjat sälja djupfryst halalkött!

Köttet låg i en separat frysbox märkt "vilt", förmodligen från början avsedd för fina svenska råvaror som älgkött och annat. Tyvärr granskade jag vid detta besök inte närmare vilka företag som hade levererat köttet, men det den hungrige muslimen kunde välja mellan en rad olika produkter. Usch, stackars djur!

Coop Forum hade på traditionellt kooperativt vis tejpat upp en informativ och pedagogisk skylt på frysboxens sidor. Budskapet verkar mest vara riktat mot de icke-muslimska kunderna. Man kan undra hur muslimerna får vetskap om Coops satsning på halalkött - detta är minsann inga varor som Coop skryter om i annonsbilagorna! Fredagsbönen, månntro?

Tog en bild på skylten med min mobilkamera. Ursäkta den halvtaskiga bildkvaliteten. Jag har dessutom fått beskära bilden något eftersom en del av min spegelbild syntes. :-) Man kan undra om detta är ett initiativ som denna butik är ensam om eller om nymodigheten gäller för Coop Forum i hela landet? "

Import av halal är ju tyvärr inte förbjudet, men det som bekymrar mig är texten på skylten: "När vi i Sverige slaktar enligt..."

VAD innebär det?

Inga kommentarer: