måndag, september 10, 2007

Sofia Nerbrand: "Risken för hot styr publiceringsbeslut"

" I fredags förde statsministern dialog om protester mot Muhammedbilder med ett tjugotal ambassadörer från muslimska länder.

Jag gjorde detsamma med tretton av dem för ett och ett halvt år sedan. Då, liksom nu, var det den egyptiske ambassadören som höll hög profil. Han inviterade mig till sitt residens på te, med anledning av en kolumn som jag skrivit på denna sida. I den hade jag försvarat tryckfrihet och religionskritik. Att få häckla, kritisera och till och med kränka är paradoxalt nog grundläggande för ett tolerant samhälle."

"Jag fick mycket litet gehör för min grundläggande föredragning av svensk tradition och demokrati. Tvärtom menade Egyptens, Syriens och Irans ambassadörer att jag inte skulle få publicera en teckning på profeten."

LÄS hela kolumnen av denna starka och tuffa kvinna - Sofia Nerbrand, som är chefredaktör och ansvarig utgivare för samhällsmagasinet Neo i SvD.

Inga kommentarer: