fredag, september 12, 2008

Nima Daryamadj : Fredrik Reinfeldt, halalslakta alla djur!

Strålande krönika av Nima Daryamadj i Aftonbladet:

"Jag har en idé. När husdjur ska avlivas ger man dem en spruta så att de somnar in. Varför slösa på en massa bedövningsmedel? Bättre att med en vass kniv skära av halspulsådern och låta Fido, Gustaf eller hamstern Hampus förblöda.

Inspirationen för min idé kommer från vår käre landsfader Reinfeldt som i början av fastemånaden Ramadan besökte ett halalslakteri. På reporterns fråga om kritiken som ofta framförs mot halalslakt sa han: ”Jamen ät nåt annat då! [...] Bara för att någon vill göra på annat sätt så inskränker det inte Min frihet, om det inte är så att jag tvingas till något jag inte önskar. [...] Att man inte kan få visa lite respekt för olikheter som kan gå sida vid sida”.

Bra argument! Låt oss testa det på ett helt annat ämne: någon vill döda sin dotter för ”hederns” skull. Äh, varför ska jag klaga när det inte inskränker Min frihet? Jag tvingas inte till något. Varför inte visa ”respekt för olikheter” och skita i dem som drabbas?"

Fredrik kritiserade Ryssland i Georgienkonflikten. Hans frihet begränsas väl inte om ryssarna krigar lite? Varför inte ha ”respekt för olikheter” och låta Moder Ryssland göra som hon vill så länge vi får sköta vårt?

Vad sa du ”FRAedrik”? Är ryska aggressionshandlingar i strid med internationella konventioner? Fint att du högaktar lagar. Vad sägs om att respektera ditt eget lands djurskyddslag som förbjudit slakt utan bedövning? När FRA-lagen kommit i kraft kanske landsfadern kan avlyssna några veterinärer och hjärnforskare (folk som till skillnad från honom kan något om ämnet) och lära sig att det är mycket plågsamt för ett djur att förblöda utan bedövning.

Det kan ta minuter innan hon förlorat så mycket blod att medvetslöshet inträffar. Men Fredrik vill ta bort ”onödiga regler” eftersom det finns en ”marknad på 400 000 muslimer” och ”pengar att tjäna”!

Äh, vad förväntar jag mig av någon som vill avlyssna sina landsmän? Jag vänder mig till muslimerna i stället: de av er som tror att djurrätt är ett västerländskt påhitt bör minnas att profeten Muhammed var vänlig mot djur och påstås till och med ha pratat med dem. Flera korankapitel är döpta efter djur."

"Enligt koranen är även djuren muslimer och prisar Allah, även om vi inte förstår deras språk [17:44]. Det finns inget djur som inte är en del av samhällen jämbördiga med våra. Alla skall de en dag samlas inför Gud [6:38].

Muhammed ska också ha sagt att ”ingen kan döda ens en sparv eller något mindre, som ej förtjänade det, utan att tillfrågas om det på domedagen.”

Enligt en hadith förlät Gud en judisk prostituerads synder bara för att hon gav vatten till en hund som var döende av törst. ”Den som är vänlig mot Guds varelser är vänlig mot sig själv. ”De som envisas med att köpa ”äkta” obedövat halalkött från utlandet bör tänka på att den metoden bryter mot islams ursprungliga syfte med halalslakt; att minimera djurets lidande. Muhammed sa att man måste göra det lätt för djuret genom att slipa kniven ordentligt och göra ett snabbt hugg. På hans tid var det den schystaste möjliga metoden. Bedövning existerade inte! Hade Muhammed levt i dag hade han antagligen krävt bedövning!

Med tanke på att hela syftet med Ramadan är att minnas svaga och sämre lottade vore det lämpligt att även tänka på de mest försvarslösa av alla varelser."

Aftonbladet

Missa inte heller Nima´s blogginlägg om detta. Där kan ni också se åtskilliga filmer som visar på dessa vidriga slaktmetoder.

Djurens Rätt om Reinfeldts uttalande gällande halal: Okunskap bakom Reinfeldts uttalande om slaktmetod?


/Fröken Sverige

Inga kommentarer: