tisdag, november 13, 2007

Terroristen, Mirsad Bektasevic: Jag ångrar inget


"Mirsad från Kungälv är den förste och hittills ende svensk som dömts för terroristbrott. Han avtjänar just nu ett åttaårigt fängelsestraff i den bosniska staden Tsenitsa.
- Jag vet att folk kommer tycka det är dåligt, att det inte är rätt. Att jag är hjärntvättad, men jag känner mig inte hjärntvättad. Det är inte roligt att se döda människor, men för att stoppa något dåligt måste man göra något dåligt, säger terroristdömde Mirsad."

"Inspirerades av bin Ladin

Mirsad tillbringade mer och mer tid i moskén och han säger att han inspirerades av Usama bin Ladins tal om Jihad, det heliga kriget. För drygt två år sen reste Mirsad till en Sarajevoförort, tre veckor senare slog bosnisk polis till. Man hittade bland annat 20 kilo sprängämnen, ett självmordsbälte och en videon där Mirsad var en av männen.
- Jag har planerat en terroristaktion, ja. Men jag skulle inte kalla det terrorism. Om vi är terrorister, dåå är de också terrorister. Alla är terrorister.
Men du är dömd för terroristbrott.
- Enligt deras lagar, ja. Enligt islams lag är de terrorister."

"Vill till Sverige

Dom är USA och dess allierade. Mirsad vill inte berätta hur och var man hade tänkt slå till. Han har nu suttit två år av sitt straff och försöker nu få komma till Sverige för att avtjäna resten av straffet där."

Läs mer på TV4

Inga kommentarer: