onsdag, april 16, 2008

Sören Wibe : "Nu lämnar jag partiet"

"Socialdemokratins tyngsta EU-kritiska profil Sören Wibe hoppar av: Jag vägrar spela med i partiledningens politiska hyckleri.

Lavaldomen i Vaxholmsfallet avslöjade att socialdemokratin under lång tid fört arbetarrörelsen och svenska folket bakom ljuset.

Eftersom jag vägrar att delta i detta politiska hyckleri lämnar jag nu partiet efter 25 års medlemskap. Mitt beslut är inte en stundens ingivelse. Lavaldomen är bara det senaste exemplet på att EU-projektet syftar till att förvandla Europas oberoende nationalstater till ett federalt Storeuropa.

Det betyder att den socialdemokratiska partiledningen har svikit sina väljare eftersom man alltid lovat att motarbeta att EU utvecklas mot överstatlighet. Det skriver Sören Wibe, under många år en av socialdemokratins mest tongivande politiker i Europafrågor. "

"Höger mot vänster - sossar mot moderater, så har huvudtemat varit i EU-kampanjerna. Och visst finns det skillnader mellan högern och vänstern.

Men vad man inte gärna berättar om, är att den röda tråden i EU-projektet är att förvandla Europa från en kontinent med oberoende nationalstater till ett federalt Storeuropa. Det är ju denna huvudinriktning som förklarar varför man skaffar sig egen valuta, egen president, egen utrikesminister och eget försvar. Kommission, EU-parlament och domstol formar inte EU för att bekämpa kapitalet, utan för att skapa en federal stormakt. Och om detta är moderater och socialdemokrater fullständigt eniga då de kommer till Bryssel. "

DN debatt

Tack för tipset, Sverigevän!

Inga kommentarer: