tisdag, februari 16, 2010

SVT utnyttjar döda SD-medlemmar och kallar dem avhoppare!

Mattias Karlsson SD Kuriren

De senaste dagarna har jag helt vikt åt partistyrelsearbete och vaplaneringsmöte i Stockholm. Det är därför först idag som jag hunnit uppdatera mig ordentligt om den senaste tidens skriverier kring partiet och när jag tittade närmare på den statistik som legat till grund för alla krigsrubriker om "tomma stolar" och "SD-avhopp" så blev jag faktiskt heligt förbannad.

SVT hävdar att en av fem ledamöter i Sverigedemokraternas kommunfullmäktigegrupp i Malmö har hoppat av. Detta är dock en ren lögn. Vi har inte haft några avhopp under den här mandatperioden. Varför hävdar då SVT att det är så? - Jo de stämplar min avlidna partikamrat, Birgitta Johansson, som en avhoppare.

Anledningen till att detta upprör mig så djupt är inte i första hand att det bidrar till att snedvrida statistiken. Det värsta är att jag vet hur hårt Birgitta hade tagit detta om hon hade varit i livet. Birgritta var nämligen den mest lojala och pliktmedvetna människa jag någonsin träffat och få saker oroade henne mer än att framstå som en svikare.

Birgitta led av en långvarig och obotlig sjukdom som gradvis förvärrades. Bara en kort tid efter valet 2006 blev hon drastiskt sämre, trots detta fortsatte hon in i det längsta att bevista partiaktiviteter och kommunfullmäktigemötena. Det sista KF-mötet hon deltog på var hon dock tvungen att avbryta i förtid eftersom hon vara nära att kollapsa. Jag och en annan partikamrat fick i princip bära ut henne från fullmäktigesalen och ned till hennes make, som oroligt väntade i bilen utanför. Hon vägde vid det tillfället en bra bit under 50 kilo och hade inte lång tid kvar att leva.

Trots att hon var så sjuk som hon var, så fortsatte hon att ringa mig inför nästan varje fullmäktigemöte fram till sin död och be om ursäkt för att hon inte kunde komma, hon sade att det kändes som att hon svek partiet och oroade sig för att medierna skulle göra en stor sak av att vi nu hade en tom stol i Malmö. Detta var typiskt för Birgitta. Hon beklagade sig aldrig för egen del och hon satte alltid partiet och sina närmaste före sig själv. Något av det sista Birgitta sade till mig var att hon hoppades att få leva tillräckligt länge för att få se de första sverigedemokraterna inta sina platser i Sveriges riksdag. Tyvärr blev det inte så, men om allt går som det skall så kommer jag att skänka Birgitta en tanke och ett postumt tack på valvakan i september.

Att SVT har mage att stämpla Birgitta som en "avhoppare" gör mig illamående.
(Min minnesruna över Birgitta, som publicerades strax efter hennes död 2008, kan läsas en bit ned på denna länk: Minnesruna över Birgitta Johansson)

P.S Jag ser nu på SD-Landskronas blogg att vi i Malmö inte är ensamma om att drabbas av det här. SVT har även registrerat 3 avlidna partikamrater i Landskrona som avhoppare. Fantastiskt research SVT, verkligen...

P.S 2 Jag har nu även nåtts av uppgifter om att vår avlidne partikamrat och f.d kommunfullmäktigeledamot i Vadstena registrerats som avhoppare.

P.S 3 Jag konstaterar att också vår avlidne partikamrat och f.d fullmäktigerepresentant i Kil har stämplats som avhoppare.

Exemplen är redan nu så många att det torde kunna slås fast att det inte rör sig om enstaka misstag utan att SVT genomgående har registrerat alla sverigedemokratiska fullmäktigerepresentanter som avlidit under mandatperioden som avhoppare. Eftersom SVT valt att presentera statistiken i termer av andel avhopp relaterat till antal mandat, så missgynnar detta i synnerhet SD och andra små partier med relativt få mandat. Trovärdigheten i SVT:s påståenden om en execeptionellt hög andel avhopp just bland sverigedemokratiska politiker bör därför ifrågasättas.

Mattias Karlsson

Jag vet detta har varit ute tidigare idag i andra bloggar, men sprid detta!

/Fröken Sverige






Inga kommentarer: