lördag, september 11, 2010

Lars Vilks nya muhammed/rondellhund


"När det blir tillräckligt hett börjar det brinna. Så kan man säga om pastor Jones och hans Koranbränning. En liten och extrem församling får medieutrymme. För det är vad det handlar om. Skall något få symbolvärde och uppfattas som representativt vill det till att medierna eldar på. Att elda upp en Koran är annars ingen stor sak. I en artikel i New York Times, som handlar om mediernas roll, nämns bränningar som inte lett till några som helst reaktioner.

I fallet med pastor Jones hjälper det inte att presidenter och ministrar å det kraftigaste tar avstånd, religiösa fanatiker är helt okänsliga för nyanser och kontexter. Att medierna dras till det här beror naturligtvis på att de anar att det blir bråk, upplopp och dödsfall. En stor nyhet är på väg och genom att inse detta hjälper man fram resultatet."

"Å ena sidan har vi alltså ”reta inte upp dem, de slår ihjäl folk” och å den andra ”vi måste försvara yttrandefriheten” och å den tredje ”visa respekt och (miss)bruka inte yttrandefriheten”.

Jag kan i varje fall finna tillräckliga motiv för att publicera en ny rondellhund. En publicering på en blogg skapar inte något symbolvärde. Men mitt huvudsakliga motiv är att bemöta mina kritiker som ständigt klagade på att 2007 års rondellhund var så uselt tecknad. Jag hoppas nu på att få upprättelse. En rätt ritad rondellhund torde, om jag förstår saken rätt, skänka upprättelse åt den utskällde tecknaren. Duger den här?"

Läs mer på: Vilks.net



/Fröken Sverige - röstar självklart på www.sverigedemokraterna.se

Inga kommentarer: