onsdag, mars 05, 2008

39-årig man gifte sig med 14-årig flicka

"En 39-årig man i Norrköping gifte sig med en 14-åring flicka. Nu vill han få äktenskapet godkänt i Sverige. Nej, säger Skatteverket. Ja, säger länsrätten."

"För tio år sedan gifte sig mannen med den då 14-åriga kvinnan i Irak. I dag är de fortfarande gifta och har tre barn tillsammans.

" När mannen ensam invandrade till Sverige ville han bli folkbokförd som gift, vilket man måsta ansöka om hos Skatteverket"."

"Äktenskapskontrakt- Vi ifrågasatte inte kontraktet i sig, utan att det var oförenligt med våra regler med 18-årsgräns, säger Mahtab Zakikhani, juridiskt ombud, på Skatteverket i Linköping som nu övertagit ärendet. "

Marianne Allgurén som undertecknat domen i länsrätten:

"- När de gifte sig hade de ingen anknytning till Sverige. Och det har heller inte påståtts att hon var för ung, enligt irakisk lag. Det jag har fått fram är att man får gifta sig från man är 15 år eller yngre om man har föräldrarnas tillstånd.


Varifrån har du fått den uppgiften?

- Den har jag faktiskt fått? nu vet jag inte riktigt? tänker du skriva det eller? Jag har fått det från Skatteverkets huvudkontor i Stockholm. Vi har också rådfrågat en professor i internationell rätt, men jag har inte skrivit det heller utan vi har pratats vid lite under hand."

NT.se

Tack för tipset, MX!

Inga kommentarer: