måndag, februari 11, 2008

De kränktas kör - Muslimsk elev tvingas avbryta vårdutbildning

"Hannah har haft högst poäng i klassen på alla tentor. Ändå kan hon inte få examen som sjuksköterska. Hon blir nämligen inte klar med praktiken eftersom hennes religion förbjuder henne att gå i kortärmat.

Innan Hannah flyttade till Sverige jobbade hon som sjuksköterska i Jordanien. Utbildningen fick hon under fyra år på universitet."

"Men då resten av klassen gick ut på slutpraktiken i januari stannade hon hemma.

I stället har hon anmält fallet till DO (Diskrimineringsombudsmannen) som etnisk diskriminering.

– Det känns verkligen onödigt att jag ska behöva spola ner mina kunskaperi toaletten. Allt jag vill är att få ut min examen och börja jobba med det jag är utbildad för, säger hon.

I väntan på ett avgörande från DO söker hon nu jobb på äldreboende."

Läs mer i Hallands Posten

Tack för tipset, Spitfire!

Inga kommentarer: