torsdag, mars 13, 2008

Vita män och rasism

"Vita män och rasism

Rasismen ska avskaffas. Hur kan vita medelålders medelklassmän göra om de inte vill spela ut rasistiska mönster längre? Vad gör rasismen med dem? Vad behöver de ändra? I möten med sig själva och andra hittar deltagarna redskap att avskaffa rasismen.

Jag trodde först att detta var ett skämt. Jag hade inte i min vildaste fantasi kunnat tro att det kunde hållas en kurs som vänder sig till "vita medelålders män" som pekas ut som rasister.

Men jag kontrollerade saken och kursen finns mycket riktigt upptagen på Botkyrka Folkhögskolas sajt. Så för balansens skull undrar jag nu när det kommer att hållas en tvådagars kurs för att komma till rätta med "svennehatet"?"

Läs mer på Merit Wagers blogg

Även Reinhard på FOMI har tagit upp detta.

Inga kommentarer: