söndag, september 20, 2009

Frick på Ungsvensk.se svarar Baksi - En titt på 2030-talet

Frick på Ungsvensk.se svarar Baksi - En titt på 2030-talet

Läs det! För så kan det sluta om folk fortsätter att blunda för verkligheten!

"Solen tittar lite blygsamt fram, men det känns kallt och ruggigt. Det märks att hösten har börjat göra sitt antågande. Var blev den där växthuseffekten av egentligen? Den hade behövts nu, synnerligen då jag glömde min jacka innan idag. Och visst fan, min plånbok låg kvar i den.

Hade det varit förr i tiden så hade jag säkert kunnat få tillbaka den. Tyvärr har vi bara polisstationerna kvar, men inga poliser. Det finns inga resurser heter det, men det motiveras också med att vi knappt har någon brottslighet. Å andra sidan beror det snarare på att det inte går att anmäla brott sedan många år tillbaka då det inte finns någon polis att anmäla till. Det går inte heller att lobba för fler poliser i det här samhället, makt att bestämma sådant har bara mullorna i Rosenbad.

Skyndsamt går jag hemåt, snart är det middagsbön. Om man inte är troende muslim så måste man vara inomhus under böneutropen. Det är "haram" att exempelvis strosa runt på torget samtidigt som människor runt omkring mig ligger på sin bönematta med huvudet vänt mot mecka. Då jag inte är speciellt intresserad av detta, så går jag in i hallen och lyfter upp morgontidningen från hallgolvet.

På förstasidan lyder rubriken - "Sharialagar nu ett faktum även i Norge och Danmark". I Sverige har vi haft lagarna rätt länge nu, men varken norrmännen eller danskarna ville ge upp rätten till sina egna lagar utan kamp. Tyvärr fick de ta mer stryk än Sverige. Många etniska Danskar och Norrmän lever i exil, bland annat på Island och några på Grönland.

Samma sak höll på att hända i Sverige dock. Sverigedemokraterna fick närmare 40% i ett val för ca 10 år sedan, men hela valet ogiltigförklarades på något konstigt sätt. Kommer inte ihåg vad förevändningen var, men medierna hyllade ogiltigförklaringen med att man försvarade demokratin.

På sida två i tidningen står om en norrländsk familj som har dömts till döden. De ska stenas om två veckor och hålls i förvar fram till dess. En ganska tragisk historia egentligen. De har levt åtskilda från samhället i generationer och inte riktigt tagit till sig vår nya kultur och inte heller de nya lagar som omger Sverige, eller jag ska kanske säga Norden. Olyckligtvis upptäcktes att de hade uppfödning av grisar som var ämnade till slakt, och hade i all välmening bjudit en muslim på middag. När allt uppdagades så tog det inte mer än 4 dagar förrän både förundersökning, åtal och rättegång var avklarat. Brott av denna karaktär är högsta prioritet i Sverige 2035.

Upptäcker att blomman i fönsterkarmen behöver lite vatten så jag lägger ifrån mig tidningen en stund. Utanför köksfönstret strosar det runt hundratals med människor. Tänk att vårt lilla samhälle skulle växa så här fort? Men det är klart, idag är vi 26 miljoner människor i detta land. När jag tittar ut genom fönstret har jag kommit på mig själv med en ny liten sport för att fördriva dagarna. Om man noga tittar på den smala remsan runt ögonen på varje niqab, så kan man ibland ana att det faktiskt är en etnisk svensk kvinna bakom tyget. Men det är svårt att veta säkert, egentligen mycket svårt, så jag har bara mina egna gissningar att gå efter. Sedan de nya sharialagarna trädde ikraft så blev även min lillasyster tvungen att bära niqab, fan vad jag garvade när jag såg henne första gången. Men skrattet övergick snabbt till en obehaglig tystnad, när jag verkligen fattade att dessa klädesplagg kommer hon vara tvungen att bära utomhus resten av sitt liv. Såvida hon inte söker politisk asyl utanför norden.

Nåja, mina växter har fått lite vatten. Viktigt att ha något att glädja sig över. Dock vågar jag inte öppna köksfönstret, utanför sitter ett gäng gubbar med vattenpipor och röker, och i ärlighetens namn vill jag inte veta vad de röker. Detta har blivit en allt för vanlig syn runt om i stan, och jag måste medge att jag besväras en del av lukten som lagt sig som en täcke runt stadens alla fik och restauranger. Tänka sig, det fanns faktiskt en tid då det till och med var förbjudet att röka i restauranger och offentliga lokaler.

Nu ringer det på dörren, tror det är min kompis Johan som ville komma förbi. Förra gången han var här berättade han om sina planer att söka in på högskola, han vill utbilda sig till lärare tror jag det var. Mycket riktigt är det Johan som står där när jag öppnar dörren. Han berättar att eftersom han var etnisk svensk så nekades han inträde till Högskolan. Han kunde få dispens att få utbilda sig till lärare, men då krävdes att han erkände sig till Islam. Inte för att jag var förvånad, men jag frågade ändå hur de motiverade de reglerna. Tydligen, berättar Johan, så menar högskolorna att det strider mot sharia att utbilda lärare som inte delar Islams värdegrund. Det är tydligen haram att lärare sprider andra värderingar än de som står i Koranen, därför är man mycket noga med vilka som får lov att bli lärare.

Lite ironiskt letar jag i byrån i hallen. Längst ner bland gamla papper hittar jag det jag letar efter. -"Titta här" säger jag till Johan, - "Kolla vad som gällde för bara 30 år sedan".
Johan höjer på ögonbrynen och frågar mig vad "genuscertifiering" är för något.
Eftersom jag är bra mycket äldre än Johan, han är bara 21 och jag är snart 60, så får jag försöka börja om från början. Han har svårt att tro på det jag förklarar om att homosexuella var lika välkomna att bli lärare som någon annan, att ens religiösa tro inte spelare någon roll, att man försökte göra människor jämställda på alla plan. Dock kunde jag inte riktigt redogöra för den där genusvetenskapen, för i ärlighetens namn kunde ens inte jag begripa vad det handlade om.
__________________
Jag är för könsneutrala äktenskap i svenska moskeer.

Frick"

Inlägget från Baksi

/Fröken Sverige

Inga kommentarer: