söndag, september 20, 2009

Kurdo Baksi: ”Afrikan gav njure till SD-ledare i natt”

Kurdo Baksi i DN. Att den mannen är en fullständig dåre, visste man redan. Men han lyckas nästan överträffa sig själv igen:

"Många politiska förändringar föds ur drömmar – men vem vågar ha visioner om Sverige i dag? Vi bjöd in fyra skribenter för att berätta om sin Sverigedröm. I dag skriver debattören Kurdo Baksi om ett land som lever upp till de stora idealen.

Året är 2030. Och det är den tredje söndagen i september.

I natt tappade jag min plånbok. Därför befinner mig denna vackra och soliga dag hos polisen på Tulegatan 5 i Stockholm. En lång, vacker och erfaren polis i slöja tar emot min polisanmälan. Warda står det på hennes namnskylt. Hon är historisk eftersom hon är den första av Sveriges 20.000 poliser som bär slöja men hon är inte ensam om fenomenet.

Den svenska poliskåren återspeglar numera samhället i Sverige på ett perfekt sätt: Var femte polis har invandrarbakgrund och varannan är kvinna. Ungefär samma mångfald råder i svenska domar-, åklagar- och nämndemannakåren som i decennier bestått oftast av etniskt födda svenskar som inte sällan liknade killen på Kalles Kaviar.

– Oroa dig inte för din plånbok. Någon snäll människa lämnar säkert din plånbok tillbaka till oss utan att röra vid den. Tider med kontanter är ju redan förbi. Inga kontanter, inga tjuvar, ler Warda medan jag söker trygghet i hennes mandelformade ögon.

Jag rör mig bort från polishuset med ett leende på läpparna. Vid korsningen mellan Sveavägen och Kungsgatan saktar jag mina steg för att betala en smakfull kebab med lingon, som en ung grabb från Härnösand serverar. Vilken tur att jag hade en tioeurosedel i min ficka!

– Har du röstat? frågar jag oblygt.
– Inte ännu, men jag ska stänga kiosken tidigare i dag för att rösta. Det är skamligt att inte rösta, säger han och lägger fram en apelsinjuice.

Hans svar glädjer mig. 99 procent av svenskarna röstade 2026 vilket kan tolkas som att vi svenskar bryr oss om demokrati såväl i ord som i handling. Högt valdeltagande vittnar om ett lyckligt folk och förhindrar framgångarna för främlingsfientliga och rasistiska partier.

Jodå, det är val till riksdag, landsting och kommun. Jag måste rösta eftersom jag gillar den sittande regeringen. Den leds av en kvinna och har åstadkommit underverk. Mångfald och genus genomsyrar hela det svenska samhället numera.

Många länder kastar avundsjuka blickar mot vårt land. Inte för att vi har Ikea, Björn Borg, Ingmar Bergman, Ingmar Stenmark, Abba, Roxette, Absolut vodka, Nobelpriset, Anita Ekberg, Zlatan, Bosse Högberg, Ingrid Bergman, vårt berömda smörgåsbord, knäckebröd, sill och midsommarfirande. Utan för att Sverige har lyckats bli ett land som lever upp till de stora idealen.

Vi har en manlig jämställdhetsminister som är feminist (Inte självklart alltid. Det såg illa ut 2006!). Varannan ledamot i börsnoterade bolagsstyrelser är kvinna. Hälften av ministerposterna innehas av kvinnor. Varannan generaldirektör är kvinna, var femte har invandrarbakgrund och var sjätte har funktionshinder. Visst är det underbart att Sveriges utrikesminister är en bindestreckssvensk som har sina rötter i Kurdistan. Men att den nyutropade staten Kurdistan utnämnt en svenskfödd kvinna till justitieminister, är ett elegant svar till världens mest jämställda och minst främlingsfientliga land, Sverige. Den kvinnliga statsministern är minst sagt modig: ett år före valet vågade hon utnämna en funktionshind-rad kvinna till finansminister.

Nej, jag vet inte om jag kan rösta i dag. Jag har min röstsedel, men jag saknar identitetskortet som låg i min tappade plånbok. Fel dag att förlora sin plånbok. Körkort har jag aldrig haft på grund av att jag inte vill bidra till miljöförstöringen. Kan jag identifiera mig med mitt lilla pass? Det ordnar sig.

Jag är optimist. På vallokalen känner kanske valförrättarna igen mig. En kvällstidning, som kämpar för sin överlevnad, fångar min blick. Nättidningar har tagit över all information på sistone. Aftonbladets löpsedel är en klassiker: ”Afrikan gav njure till SD-ledare i natt.”

Fantastiskt. Ingressen kommer alltid att fastna i mitt minne. ”Hela sitt liv bekämpade han invandrare. Natten mot valdagen skakades SD-sympatisörer av en oväntad nyhet. Vid sviktande hälsa tog deras ledare emot en svart njure eftersom han ville överleva. Frågan är om partiet, som i decennier knackat på dörren till riksdagen, kan få ett väljarstöd som passerar riksdagsspärren på fyra procent.”

Vilken nyhet och vilken tajming på njurtransplantation! Jag ler. Jag är glad och nöjd. Jag undrar vad min vän deckarkungen Stieg Larsson hade sagt till mig om den afrikanska njuren till SD-ledaren, och den senaste utvecklingen i Sverige, om han nu befunnit sig på samma planet som jag. Stieg hade skrattat högt åt njurtransplantation. Men också funnit glädje i den mångfald och jämställdhet som genomsyrar det svenska statsapparaten – framför allt det svenska rättsväsendet som varit en manlig bastion i århundraden. Mest skulle han gilla att vi har en kvinnlig statsminister och att vi har en utrikesminister med kurdisk bakgrund eftersom han drömde om det många gånger.

Ett annat faktum: det år Stieg lämnade vår planet, 2004, begicks i genomsnitt tio främlingsfientliga och homofobiska brott dagligen i Sverige. I dag polisanmäls endast ett främlingsfientligt eller homofobiskt brott i månaden.

Valörerna på sedlarna är inte som förr. Kvinnorna pryder hundralappen, femhundralappen och tusenlappen. Nu får männen ta kvinnornas plats på tjugo- och femtiolappen! Sverige är numera det land som har flesta kvinnliga FN-soldater i världen.

Våra historieböcker berättar inte bara om stora manliga uppfinnare, manliga stora vetenskapsmän. Hälften av professorerna vid universiteten är kvinnor. Kvinnor diskrimineras inte längre i arbetslivet, vid utbildningsanstalterna, i politiken, i försvaret. I det nya Sverige bedöms människor endast efter sin kompetens, inte efter kön, religion, hudfärg, språk, sexuell läggning.

Våldtäkter är nästan obefintliga i Sverige. Vad det beror på vet jag inte. Mäns våld mot kvinnor är ovanligt över huvud taget. Sveriges kvinnor äger hälften av Sveriges ekonomiska tillgångar. Ingen svensk kvinna mister sitt liv i hedersrelaterat våld.

Efter kebaben blir jag sugen på ekologiskt kaffe. Mobiltelefonen ringer. En andfådd röst skär genom luren. Rösten tillhör min vän Zoran som ständigt är uppdaterad. Zorans kontor ligger i princip i hans lilla mobil som rapporterar om väderleksförhållanden i Tranås och Guadeloupe, reapriser på exklusiva butiker på Champ Élysées, Las Ramblas och Oxford Street samt nyheter från Tidningarnas nyhetsbyrå, Reuters, AFP med flera.

– Sveriges överbefälhavare skriver i ett pressmeddelande att han är homosexuell och att han har ett kärleksförhållande med en man som heter Stefan. Vilken grej! I vilket annat land skulle en överbefälhavare våga komma ut med sin homosexuella läggning? Sverige är fantastiskt, säger han i snabba ordalag och undrar om han kan få bjuda på bjuda en vegetarisk middag i kväll för att ha lite stämning till valvakan på tv.

Zoran äter vegetariskt? Jodå, antalet köttätande människor har minskat runt omkring mig. Kärlek till djuren och miljömedvetenhet har lett till att varannan svensk medborgare aldrig äter kött.

Miljötrenden har påverkat också människors hälsa. Människor rör på sig mer, antal patienter i hjärt-kärlsjukdomar har minskat betydligt, överviktiga människor finns nästan inte och genomsnittsåldern är 90 år för män och 92 år för kvinnor.

Chansen att hitta en rökare är mindre än den att träffa en person som har varit på månen. Miljömedvetenheten i Sverige är ofta omskriven i internationella medier.
Den är så stor att vårt koldioxidutsläpp har minskat mest i världen under de två senaste decennierna.

De framgångar vi har nått har andra stater långt kvar till. Allt fler klimatflyktingar från Sydamerika och Sydasien söker sig till våra breddgrader. Klimatförändringarna skapar nu miljontals flyktingar som inte kan bo i sina födelsetrakter, varför de med tårar i ögonen söker sig till Europa, särskilt till Norden.

Klockan 18.15 piper min lilla mobil. Det är polisen med de mandelformade ögonen.
–  En ung man lämnade över din plånbok till oss.

En kvart senare hämtar jag min plånbok – som ingen har öppnat. Allt ligger där. Människorna är så snälla i Sverige. Det är vackert ute. Jag hinner rösta. Det känns bättre att delta i Zorans valvakemiddag när man har gjort sin medborgerliga plikt.

Året är 2030. Och det är den tredje söndagen i september. Sverige är världens mest toleranta, jämställda, miljömedvetna och demokratiska land. SD får 3,7 procent av väljarstödet. Sverige är fantastiskt.

Kurdo Baksi
"

DN

Som alltid handlar det om att svenskarna ska anpassa sig till islam. Inte att invandrarna ska anpassa sig till Sverige.

Kurdo: Berätta för oss hur många invandrare som anmält sig in i Donationsregistret? Ge bort saker/hjälp till kuffar/"otrogna" är ju knappast det ni är bäst på direkt...

Och klassikern: "
Ingen svensk kvinna mister sitt liv i hedersrelaterat våld."

Nej, det brukar inte vara svenska kvinnor som gör det, Kurdo. Utan invandrade. Företrädesvis från muslimska länder eller från kulturer som präglats av islam.

Mer av muppen Kurdo Baksi:

-Muhammed var ingen pedofil eftersom det var ett legitimt äktenskap. Pedofili är på en annan nivå, till exempel när man köper sex av barn.

Aftonbladet

/Fröken Sverige

Inga kommentarer: