tisdag, september 09, 2008

Sydvenskans ramadan-chatt

"På fredag (5:e sep) klockan 15.00 chattar 16-åriga Hanin Assi med Sydsvenskans läsare om ramadan. Själv har hon fastat under ramadan sedan hon gick i femte klass.
– Det är viktigt för mig som muslimsk tjej att utöva min religion."

Ett utdrag ur chatten:

Eva I år har vi 2008 på vår kalender och hur kan det vara att man fortfarande tror på att bära slöja och tro att man är underlägsen mannen vilket fö rmig är helt otänkbart och osannolikt att man är? Hur kan det vara att folk tror på något som de aldrig får bevis för?

Hanin Assi Jag tycker inte att islam på något sätt trycker ner kvinnan, tvärtom. Islam har givit till kvinnan massor med rättigheter hon inte har haft förut, dessutom ställer man kvinnan mycket högt i vår religon. Enligt mig har jag fått tillräckligt med bevis på att islam är den rätta religonen för mig.

Sydsvenskan

OBS! Stäng av "automatisk uppdatering" för att slippa att texten hoppar upp hela tiden.

Tack för tips, Galenzo!

/MX

Inga kommentarer: