måndag, juni 30, 2008

Läsarmail: Tog med sig en en tårta till de utsatta brandmännen..

En bloggläsare som vill vara anonym, vill gärna dela med sig av sitt besök hos brandkåren i Malmö:

"Efter att ha läst om hur brandmännen i Malmö börjat vänta på polisen
innan de beger sig in till Rosengård blev jag väldigt arg.

Brandmännen, dess liv redan riskeras i och med yrket, ska inte behöva
riskera sina liv ytterligare på grund av stenkastning av
invandrarungdomar. Det är för jävligt att det har gått så långt, tyckte
jag, och bestämde mig för att hälsa på brandmännen på Jägersrostationen.
Jägersro är granne med Rosengård.

Jag tog med mig en tårta.

Väl på stationen knackade jag på och möttes av våra trevliga killar i
orange. Jag räckte över tårtan och berättade att jag läst om hur
ociviliserade Rosengårdsinvandrarna är och att jag tyckte att
brandmännen förtjänade något mer än bara stenar.

Stackarna var lite förvirrade först och trodde att jag var från någon
organisation men jag förklarade att jag var bara en privatperson som var
trött på att se brandmännen bli behandlade som skit.

När killarna förstod vad besöket handlade om blev de jätteglada, vilket
gjorde mig glad också. Dessa människor ska inte behöva utstå hot och
skador från primitiva individer.

De berättade att tillsammans med stenen har det hänt att de har fått
raketer på sig. Jag suckade lite smått och svarade att jag redan känner
till hur raketforskarna i Rosengård roar sig. De log alla när jag
använde termen "raketforskare".

Efter några minuters samtal, och många utbytta tack, var det dags att
säga adjö. Jag hoppas att mitt besök gav brandmännen lite mer energi att
bekämpa anlagda Rosengårdsbränder den veckan."
Tack för ditt mail! Och tack för du visade brandmännen lite respekt (i ordets RÄTTA bemärkelse) och mänsklig omtanke! Det värmer att läsa detta!

Inga kommentarer: