tisdag, februari 09, 2010

Dominika Peczynski: When in Rome....

"When in Rome....

Publicerad: Idag, 13:22 från webben

When in Rome, do as the Romans do. Det är inget nytt talesätt. Det är tvärtom mycket gammalt. Och det lever kvar. Att gamla saker lever vidare beror på något. Nämligen att de har relevans. Då som nu. Kan tänka mig att det funnits extremt många fullständigt irrelevanta talesätt som ingen idag levande människa känner till. Just för att de inte innehöll något slags fundamental sanning.

When in Rome, do as the Romans do- med andra ord att ta seden dit man kommer - är, har och kommer alltid att vara relevant.

När jag åker till Thailand hälsar jag som Thailändarna, då jag var i Hong Kong var jag mycket noga med att överlämna mitt visitkort i BÅDA händerna, då jag besökte den fantastiska Blå Moskén i Istanbul tog jag självklart av mig skorna och satte på mig en låneslöja. Jag kan ge er hundra exempel till men jag tror att ni fattar vad jag menar vid det här laget.

Och skulle jag finna ett lands seder och bruk motbjudande så skulle jag inte bege mig till det landet."

Läs hela vackra Dominikas inlägg i hennes blogg

SPRID DETTA! Då det är FÅ svenska kändisar som vågar öppna munnen och säga något vettigt.

Passa också på att beställa hennes kokbok på till exempel Bokus HÄR:


/Fröken Sverige






Inga kommentarer: