tisdag, februari 16, 2010

Stellan Bojerud: Perspektiv

För tre år sedan blev jag tillfrågad om att föreläsa om Hénri Dunant, slaget vid Solferino och uppkomsten av Röda Korset.

Det skulle ske på Hornsgatan i Stockholm, RK:s lyxinredda huvudkontor. De frågade om mitt arvode. Jag svarade att eftersom RK är en ideell rörelse, så arbetar även jag ideeellt.

Efter två dagars arbete hade jag gjort alla illustrationer jag behövde och dessutom kontrollerat att mina hågkomster stämde mot fakta.

Jag hade sagt att jag av ideella skäl inte ville ha något arvode. Däremot ville jag ha 300 (trehundra) kronor som resebidrag, enär jag som rörelsehindrad pensionär nödgas anlita taxi (som tur och retur RK:s högkvarter å Hornsgatan kostade det dubbla).

Jag fick aldrig dessa 300 kronor, utan blott en ursäkt att RK hade så ont om pengar. Det levde jag länge med innan det gick upp för mig varför RK har så ont om pengar.

De skall ju se till att deras styrelseordförande BW inte faller offer för torka och hungersnöd.

(Hos mig har RK inget mer att hämta än förakt Hundralapparna räknas inte, men de har svikit Hénri Dunant, idén, folkörelsen och medmänskligheten för att berika sig själva).


Hela inlägget lånat av gode Stellan Bojerud - LÄS HANS BLOGG!



/Fröken Sverige






Inga kommentarer: