lördag, juni 27, 2009

Svensk slaktare om halal: Det är rent djurplågeri

"Publicerad: 26 juni 2009, 01:15


Nu kräver EU att även vi i Sverige skall slakta djur utan bedövning – utföra halalslakt. Detta innebär att man hänger upp exempelvis ett lamm i ett bakben och skär halsen av det så att halspulsådrorna går av och tömmer kroppen på blod.

Jag har sett sådan slakt där lammet under tiden blodet rann, hela tiden, så länge hjärnan fungerade, gaddade ut och in med tungan och det egna blodet rann längs tungan. Det verkar inte som att djur i dessa miljöer hade något värde utom när det passar till mat.

Religionsfriheten är viktigt för hela mänskligheten. För mig får man ha precis den tro man själv valt, eller ärvt genom föräldrar och tradition. Men när religionen övergår i fanatism uppstår problem.

De första åren när Degeberga slakteriprodukter startat, visste många att vi var i behov av kapital, och en del intressenter ville hyra slakteriet och betala rejäla pengar för att få halalslakta.

Personalen var medveten om hur slakten skulle gå till, så allt var klart. Jag rådfrågade veterinär som sade: - Det är bara att sätta igång, bara ni bedövar djuren först. När jag förklarade för de presumtiva hyresgästerna att det var klart att sätta igång under förutsättning att vi bedövar djuren först, föll hela projektet till marken.

Jag hoppas verkligen att Veterinärförbundet på något sätt sätter stopp för barbariska metoder i vårt land, liksom Åke Rutergård, vd för kött och chark inte backar undan och går med på nya regler eller ändrar djurskyddslagen.

Vi svenska småskaliga slakterier har skarpa regler, så kallade HACCP-kontroll av allt inom verksamheten, så även bedövningsutrustning. Fungerar inte detta, stängs slakteriet omedelbart. Det har alltid funnits lag på bedövning av slaktdjur. Allt ifrån klubbor, bultsläggor, bultpistoler, slaktmasker och elbedövning. På större anläggningar gas.

Jag frågar mig om förespråkarna för halalslakt vid sjukdom ställer upp på operation utan bedövning? Vi slaktare är faktiskt djurvänner, och behandlar djuren med respekt och efter våra lagar.

Jag, slaktaren som lät "Pyret" möta kärleken i stället för slakt, hoppas att förnuftet får segra. Om inte, borde vi lämna EU.

Sven-Bertil "Bolle" Svensson, Degeberga slakteriprodukter "


Hittad på Politiskt Inkorrekt och där
funnen av Elisabeth, Klarics Blog

Be din lokala handlare att ta in Degeberga slakteriprodukter !

/Fröken Sverige

Inga kommentarer: