lördag, december 06, 2008

Tre invandrarpojkar häktade för gruppvåldtäkt...eller mailväxling med en journalist

Uppdatering 2008-12-06: Då jag nu ser att min goda vän Weine på Rakryggad, enträget försöker få kontakt med Expressens journalist Maria Rydhagen, så känner jag att det är dags att plocka fram detta inlägg igen. Läs detta här.

Frågan är om Maria Rydhagen inte får svara på mail längre, eller om hon inte vill?

Detta inlägg är ursprumgligen från september och sedan uppdaterat i oktober - och är nu aktuellt igen:

*******

Åter igen blir Expressens journalist Maria Rydhagen aktuell, då hon sitter i Debatt i TV i veckan och talar om att det är rätt att använda våld mot sverigedemokrater.

Först idiotförklaras jag för att jag inte tycker barn under 15 år är att räknas som KVINNOR, sedan ger hon mig en ORDER om att ta bort texten. Och till sist BER hon mig att ta bort den.

By the way.... Bör inte även journalister börja en ny mening med en stor bokstav? Läs uppifrån och ner:



"De tre 15-åringa invandrarpojkarna som misstänks för en gruppvåldtäkt häktades på onsdagen av Lunds tingsrätt [B4119-08] på sannolika skäl misstänkta för grov våldtäkt mot barn.

Våldtäkten ska ha skett inomhus i centrala Landskrona på eftermiddagen i lördags. Offret är en flicka som är under 15 år. Pojkarna är misstänkta för att tillsammans ha våldfört sig på flickan."

Läs mer på Fria Nyheter, där ni också kan se delar av namnen. Inte är det Kalle, Svenne och Pelle denna gånger heller! Å andra sidan - HUR OFTA är etniska svenskar inblandade i gruppvåldtäkter?


Kvällspostens Maria Rydhagen väljer att beskriva den våldtagna flickan : "Det var i lördags som en ung kvinna, ännu inte 15 år gammal, blev våldtagen av tre killar i Landskrona. "

Hur kan man kalla en som är YNGRE än 15 år för UNG KVINNA? Är det inte en flicka eller ett barn? Jag har skrivit till journalisten och frågat henne.

OM svar kommer så lägger jag in det i bloggen. Tycker hon kanske att man ska göra som i förövarnas ursprungsländer med och gifta bort småbarn med?


Värt att lägga märke till detta med: "En av de misstänkta hade sina föräldrar med sig i rättssalen.
Pappan gjorde tummen upp åt sin son, mamman grät.
"

Mitt mail till KvP´Maria Rydhagen:

Hej!

Gällande: http://www.kvp.se/nyheter/1.1288598/15-aring-haktades-for-gruppvaldtakt

Tycker du verkligen att någon på under 15 år ska kallas "ung kvinna"? Är det inte bara en flicka eller ett barn?

Mvh

/FS

Maria Rydhagens´s svar:

"Det är ju alltså ingen femåring detta handlar om. Kvinna för mig är rätt neutralt. Kunde lika gärna skrivit tjej eller ev flicka. Men eftersom artikeln handlade om en annan tjej, alltså en annan person, som tidigare blivit misshandlad av samma gm, valde jag att skriva unga kvinna.

men intressant synpunkt. menar du att det finns en åldersgräns för kvinna? isf när?
uppfattar du ordet kvinna som lite negativt. Jag har märkt att unga kvinnor ibland gör det?
mvh, Maria R"


Hej och tack för ditt svar!

Detta var inte menat som någon personlig kritik, men det verkade du uppfatta det som? Mer en fundering och en reaktion.

I övrigt upplever jag din artikel rak och upplysande.

Tycker nog att någon som drabbas av något som kallas för "grov våldtäkt mot barn" (Lunds tingsrätt [B4119-08] på sannolika skäl misstänkta för grov våldtäkt mot barn) också är att betrakta som ett barn eller som en flicka?

I alla fall inte som en ung kvinna.

Detta är pojkar som kommer från en kultur där man får gifta sig med 9-åringar och ibland ännu yngre barn. Och sedan behandla henne som en ägodel. ("Era hustrus är för er (som) en åker; beträd därför er åker, när och som ni önskar". - Sura 2:223, Koranen)

Det känns som om man på något sätt legaliserar deras uppförande en aning, om man skriver som om de har gjort detta fruktansvärda mot en "kvinna".

Kvinna enligt Wikipedia: Kvinna kallas den FULLVUXNA människan med biologiskt honkön till skillnad från en vuxen hane, som kallas man. http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvinna

Med vänliga hälsningar

/FS

Från: Maria Rydhagen
Skickat: den 5 september 2008 03:52:16
Till: Fröken Sverige

Du får inte lägga ut mina texter på din blogg. Ta bort dem med detsamma!

Mitt svar:

Hej Maria!

Jag har pratat med en journalist på en av de stora tidningarna och han kunde inte säga vad jag inte skulle få lägga in. Jag har använt mycket lite texten i KvP. Inte mer än man brukar kunna använda. Snarast tvärtom.

Därför ber jag dig hänvisa till vilken text du menar och förklara varför jag i såfall inte skulle få publicera det på bloggen.

Du får gärna hänvisa till den lagen som styr detta.

Med vänliga hälsningar

/FS

mejlet var till dig, ingen annan! jag hänvisar inte till en lag. jag ber dig göra det och texten är min.
snälla, respektera det.

---------------------------------------
Maria Rydhagen
Journalist
Kvällsposten/Expressen
tel 0704-663912
direkt på red 040-60 20 124
fax 040-93 92 24

Du får inte publicera texten i det här mejlet någonstans utan att fråga mig.


/Fröken Sverige

Inga kommentarer: